Glutenfri (melkefri) foccaccia og pizzaboller - strandmat for store og små!

Foccaccia til de store, og pizzaboller til de små - eller omvendt, alt ettersom!

Tidsbruk: 1 time arbeid - og 2 timer med deilige ventepauser til å nyte solen

Vanskelighetsgrad: Lett som en plett!

når osten er gyllen og skorpen fast og fin rundt det hele, er de klare!  Bon appetit!

Slik lager du en stor langpanne med foccaccia, og ca. 8 store pizzaboller: 

Sett en klissete gjærdeig med

1 kilo Bakefris Hvetemelerstatning for Gjærbakst,

1/2 dl olivenolje,

2 ts salt, 2 ts sukker,

2 poser tørrgjær og

1,5 liter lunkent vann.

La deigen heve i 45 minutter - 1 time. I mellomtiden kan du gå og bade. 

Klissete deig, oliven, urter og olje. Osten i kjøleskap.

Jeg er så heldig å ha en hyttenabo som både har en fabelaktig samling urter i krukker og bed, og i tillegg er svært generøs. Jeg gikk derfor og klippet litt timian, oregano, salvie (forsiktig med salvien! den kan fort overdøve de andre!), basilikum, og litt persille fra vårt eget bed. Rensket for stilker og hakket, ble de en nydelig blanding. Jeg holdt igjen litt til å bruke i pizzabollene. Du kan like gjerne bruke tørkete urter, i en hvilken som helst kombinasjon - det viktigste er å bruke ting du liker!

Når deigen er hevet, del den i to boller, og sett den ene til side for å bruke til pizzabollene.

I den første bollen, tilsett omtrent 1/2 dl olivenolje, hakkete urter og litt salt og pepper. Fordel deigen i en langpanne godt dekket med bakepapir. Over det hele drysser du fetaost og oliven (eller som jeg gjør; over det halve, så dem som ikke liker denslags, også kan få foccaccia), litt grovt salt - og setter lavt i ovnen på 215 grader i ca. 40 minutter. Når skorpen er gyllen og ordentlig hard, er den ferdig. La den kjøle seg godt ned før du skjærer i den - jeg har for uvane å ikke klare å vente, og får gjerne da litt rårand i de første bitene. 

Oliven og fetaost. Om du vil.     Klar til ovn!    Når skorpen er skikkelig hard, er den klar!  

Mens foccacciaen er i ovnen, tilsetter du akkurat nok mel i resten av deigen til at den lar seg trykke pent utover et bakepapir. Pensle gjerne bakepapiret med littebitt olje først, så blir det lettere å rulle etterpå. (Det glemte jeg denne gangen, så jeg penslet rullen med litt olje etterpå, så den ble glattere)

Fordel litt tomatsaus (jeg jukset, og gjorde det så enkelt som det lar seg gjøre: knuste tomater fra boks, litt ketchup, og litt krydder) over deigen. Dryss over ost (jeg bruker Norvegia, for det var det jeg hadde i kjøleskapet. Du bruker den osten du liker best - eller lar det være). Legg på det du måtte ønske å fylle med - løk, annet grøntfor, kjøtt, skjell, fisk, sopp.... Jeg hadde noen skinkeskiver som nærmet seg utløpsdato, Dette er en glimrende mulighet til å bruke litt rester! 

Når du er fornøyd med toppingen, ruller du leiven sammen ved å løfte bakepapiret i den ene enden, med stopp når du er litt over halvveis, og løft den andre enden over. Skjær så rullen i 2 - 3 cm tykke skiver, og legg dem med litt mellomrom på bakepapiret. Jeg drysser litt ekstra ost over før jeg setter dem i ovnen. Dette er (som det meste annet) høyst frivillig)

     bunn, tomatsaus, ost     klar til rulling!     Rullet! Litt olje på bakepapiret gjør det lettere...     Litt ekstra ost på toppen, så er den klar til ovnen!

Sett dem i ovnen litt under midten (så snart foccacciaen er ute), og stek dem i en halvtimes tid - til skorpen er fast og fin over det hele, og osten er gyllen. Hvis du er som meg, klarer du ikke å vente, men må smake på en mens den ennå er rykende varm. Hvis ikke, kan du vente til de er litt avkjølt. Disse vil være gode kalde også, og er glitrende strandmat!

når osten er gyllen og skorpen fast og fin rundt det hele, er de klare!   Rykende varm!   Bon appetit!

Nyt!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits